Tollundskolen bruger udendørs musikinstrumenter til at skabe et alternativt læringsrum
På Tollundskolen i Silkeborg Kommune har ledelsen valgt at tænke i nye baner, når det gælder læring og trivsel. Inspireret af udendørs musikinstrumenter på Skoleledernes Årsmøde, tog skoleleder Charlotte og hendes kolleger initiativ til at skabe et sanseligt og musikalsk læringsmiljø i skolens uderum.
I dag bruges instrumenterne som en aktiv del af både undervisningen og børnenes fritid.
Et trygt og tilgængeligt fællesskab
Fordi instrumenterne altid står klar, er de blevet et naturligt samlingspunkt – både i pauser og i undervisning. Eleverne opsøger selv området, øver sig frivilligt og skaber musikalske oplevelser sammen. Farverne på instrumenterne gør det lettere at forstå tonerne, hvilket styrker deltagelsen hos alle børn – også dem uden forudgående musikalsk erfaring.
"Det handler ikke om, hvor godt det lyder – det handler om processen. At børnene får skabt noget sammen, lytter til hinanden og er en del af et fællesskab."
Casper Zimmermann, Pædagogisk leder ved Tollundskolen i Silkeborg Kommune
Et rum med højt til loftet
Instrumenterne giver eleverne mulighed for at lære på nye måder. Mange børn med uro i kroppen får ro og fokus, når de kan bevæge sig frit og samtidig være musikalsk aktive. Det er et rum, hvor de oplever succes – også dem, som ellers har svært ved at finde sig til rette i et traditionelt klasselokale.
En levende del af skoledagen
Instrumenterne er i brug hele dagen. De danner ramme om musikundervisning, pædagogiske aktiviteter og spontane lege. Musikken er rykket ud af musiklokalet og ind i fællesskabet – også ved arrangementer, hvor forældre og lokalmiljø inviteres med ind i musikken.
En del af fremtidens læringsmiljø
Skolen ser nu potentiale i at udvide området med flere instrumenter og skabe en tættere kobling mellem inde- og uderum. Planen er at placere instrumenterne endnu tættere på musiklokalet og dermed gøre det udendørs musikrum til en integreret del af skolens pædagogiske praksis.