Skoler

: Skoler

  • Nærvær

  • Kreativitet

  • Inklusion

Når børn trives, øges deres lyst til at lære. Kreative og sociale rammer styrker både deres udvikling og motivation gennem hele skoleforløbet. Musikken skaber en unik ramme for samspil og udvikling på tværs af alder og niveauer.

Case

"Selvom jeg ikke lige er til stede, går børnene selv ud og spiller musik, det er fantastisk..."

På Østervangskolen har man etableret, hvad der i dag er Danmarks største udendørs musiklegeplads. Her kan børnene spille på trommer, xylofoner, marimbaer, regnbuefarvede chimes og meget mere.

Læs historien om Østervangskolen

"Det er instrumenter, der er frit tilgængelige for alle. Det er meget vigtigt, at man finder en god placering, hvor der er noget flow af mennesker, som kommer forbi."

Lars Ginge Skov, Musik og idrætslærer, Østervangskolen

Inklusion gennem musik

Udendørs musikinstrumenter giver skoler og børnehaver en fremragende mulighed for at integrere udendørsundervisning på en musik legeplads i hverdagen. Instrumenterne skaber inkluderende fællesskaber på tværs af aldersgrupper og samler børnene til en fælles aktivitet på musiklegepladsen.

Børn elsker at musik kan bruges i en kontekst udenfor klasseværelset. Brugen af den pentatoniske skala gør instrumenterne så nemme at spille på, at børnene er i stand til at udvikle musikalske evner på musiklegepladsen, uden at skulle klare tekniske krav til traditionelle instrumenter. Disse instrumenter viser straks, hvad der kan udtrykkes og kan opnås gennem musik.

Musikalsk læring og aktiv leg

Instrumenterne bidrager til at skabe et udendørs miljø, der understøtter unge børns sundhed, trivsel, udvikling og læring.

Vi mener, at kreativitet, fantasi og opdagelse bør fremmes kraftigt og opmuntres igennem musikalsk leg og gennem aktiv læring: hands-on, interaktive lege, børnenes musikalske selvudfoldelse, selvtillid og selvværd vil vokse og vokse.