Den Pentatoniske Skala Til De Små

Musik giver et unikt bidrag til legende læring med sjove interaktive musikaktiviteter, der tilskynder spædbørn til at udvikle nye færdigheder inden for sprog, motorik og kognitive færdigheder. På den rigtige måde skal musiktiden tilskynde dem til at tage risici og lave fejl, fremme selvtillid, spontanitet, kreativitet og originalitet.

Akadinda 8 (1140 x 760 akadinda 9

Den tyske komponist Carl Orff udviklede en måde at tappe ind i børns naturlige følelse af rytme og melodi. Orff, der døde i 1982, co-grundlagde Guenther Skolen for gymnastik, musik og dans i München, Tyskland og udviklede en enkel måde at undervise musik til børn ved hjælp af percussion instrumenter. Hans tilgang går ud fra den forudsætning every child is innately musical and naturally loves to play, sing and dance. He tuned percussive instruments to the pentatonic scale, and encouraged children to play them ensemble.

Børn lærer igennem det vi kalder ”Learning by doing”. De har et naturligt instinkt til at lave deres egne melodier og udforske deres fantasi.

Disse instinkter er rettet mod at lære at lave musik, ved først at høre og lave musik for derefter at læse og skrive det senere, ligesom vi alle lærte vores eget sprog. De specielle Orff instrumenter omfatter pentatoniske træ xylofoner og metal klokkespil, der giver en god lyd med det samme.

Den Magiske Pentatone Skala

Den pentatoniske skala er fremragende til improviserede ensembler; du kan feks. bare slå tilfældigt på xylofonens tangenter og du vil aldrig ramme noget der lyder dissonant (falskt).

Ordet pentatonisk kommer fra det græske ord 'pente', hvilket betyder fem (tænk på pentagon) og toniskbetyder tone. Sæt dem sammen og du får fem toner eller noter. Enkelt sagt, så består den pentatoniske skala af fem toner inden for en oktav, derfor er det også nogle gange omtalt som en femtonet skala. Tonerne i den pentatonisk skala lyder naturligvis godt i enhver rækkefølge, fordi der ikke er nogen dissonante intervaller mellem nogen af dem.

Disse skalaer er udviklet med fem toner og findes som to almindelige typer: major (store) og minor (mindre) pentatoniske skalaer. Den major pentatoniske skala er mere almindeligt anvendt og betegnes som den primære pentatoniske skala. Major (store) pentatoniske skala er den samme som major skalaen, minus den fjerde og syvende tone.

Så du kan få C-major pentatoniske ved at starte med C-skalaen og fjerne F og B. Ved at fjerne F og B, betyder det at der ikke er nogen forkerte (dissonante) toner i C major pentatonisk. Alt hvad du spiller vil lyde god, bare perfekt til begyndere.

Cadenza (600x600 three little girls in hats) (600x600 Blog_Cadenza

Den Trygge Musikalske Have

Du kan bruge de pentatoniske stemte musikinstrumenter til et slags musikalsk fristed. Musikalsk færdighed er ikke noget problem pga. instrumentets enkelthed Forkerte toner er ikke noget problem, pga. den pentatoniske skala..

Når man oplever enkelheden ved at lave behagelige melodier og harmonier efter den pentatoniske skala, bliver det pludselig muligt og samtidig spændende og at lave musik.

Musik i de tidlige år understøtter børns generelle udvikling og hjælper med at forme deres færdigheder i koncentration, hukommelse og det at lytte.

Musikken hjælper med at lave For at hjælpe med at lave et stærkt fundament i de lyd og rytmiske færdigheder. Ethvert barn bør få mulighederne i at opdage deres musikalitet. Med lidt fantasi kan musik indarbejdes på mange forskellige måder i løbet af dagen.Ved at lave områder til musik inde og ude, hjælper det med at integrere musik i børns dagligdags oplevelser.

Integrere Musik I Børnenes Hverdag

Introduktionen af en udendørs musikalsk have eller et udendørs musikalsk område, vil automatisk inspirere børn til at lave noget mere musik. Der er indlysende fordele, da instrumenterne ikke er låst inde og er her frit tilgængelige. Man kan derfor lave musik når man har lyst og ikke kun i musiktimerne. Det hele foregår udedørs, mens du nyder frisk luft og solskin (i hvert fald frisk luft !) En udendørs musikalsk legeplads vil give børn mulighed for tidlig interaktion og positive oplevelser med musik. Et område, hvor børn kan udforske, skabe og udvikle deres egne musikalske ideer og lyde og som vil styrke barnets musikalske potentiale i den tid de udvikler sig mest, samtidig med at man opdager glæden ved at lave musik.

Cavatina 1 (1140 x 760 cavatina 1

Den traditionelle tankegang om at man ikke synger godt eller kan spille rigtigt på et musikinstrument, har gjort at generationer har hævdet at de hverken kan synge eller spille på et musikinstrument og har derfor helt opgivet dette.

Jeg taler af erfaring, jeg hadede musikundervisning i skolen og alligevel elsker jeg musik. I et udendørs musikmiljø, hvor der ikke er nogen forkerte toner, kan oplevelsen føre til en livslang kærlighed til musik og det at spille musik.

Kreativitet, fantasi og det at gå på opdagelse i musikkens verden, bør alle opleve i musikundervisningen. Gennem aktiv læring vil børnene igennem musikken kunne lære at udtrykke sig og deres selvtillid vil vokse og vokse.

Children's Healing Centre - Duo (Childrens Healing Center Duo